Každý vie, aké logo ma Apple, aké farby používa Facebook a ako vyzerá nápis Coca – Cola. Každý by tiež okamžite spoznal autá Google, ktoré fotili slovenské ulice aj propagačné vozidlá Red Bull. Čo je teda tá identita firmy? Nie je to iba logo, ako to chápu mnohí. Je to súbor pravidiel komplexnej komunikácie firmy. Vhodne reprezentuje firmu navonok a buduje obraz v mysli verejnosti.

firemna identita

 

Aká je to dobrá firemná identita? Taká, ktorá zaujme a vytŕča z davu. Taká, ktorá nezapadne medzi milión ďalších identít. Taká, ktorá je stála a ladí naprieč všetkými prvkami komunikácie spoločnosti. Taká, ktorá je moderná a pôsobí sviežim, ale zároveň profesionálnym dojmom.

 

Proces tvorby firemnej identity
Na začiatok je nutné podotknúť, že každý proces tvorby firemnej identity je špecifický, tak ako je špecifický každý klient. U nás sa firemná identita tvorí na základe nasledujúcej postupnosti:

 

Pochopenie predstavy
Po jednoduchom klientskom zadaní prebieha fáza zberu dát. Je nutné byť dobre informovaní o spoločnosti, pre ktorú sa tvorí identita. Nasleduje brainstorming. Podstatou je uvoľniť fantáziu a predstavivosť, generovať množstvo nápadov a vzájomne sa inšpirovať. Platí zákaz kritiky, aby sa kreatívci nebáli predostrieť nápady, o ktorých majú pochybnosti. Na konci dáme dokopy vzniknuté nápady, zhodnotíme jednotlivé myšlienky a určíme základnú víziu.

 

Vizualizácia myšlienok
Vytvorený koncept posunieme z roviny myšlienok do praxe. Začneme so skicovaním prvotných návrhov a popisom jednotlivých krokov. Tie následne predostrieme klientovi, aby sme sa uistili, že naše zmýšľanie je v súlade s jeho predstavami. Odôvodníme logiku našich návrhov. Spätná väzba v praxi predstavuje vhodný podklad pre finalizáciu.


Finalizácia a určenie stratégie

Tento krok predstavuje záverečnú tvorbu „ostrých“ návrhov a ujednotenie detailov. Následne aplikujeme celý vizuálny koncept na marketingové materiály klienta a taktiež pripravíme komunikačný manuál vrátane “tone of voice“. Tieto výstupy dostane klient zosumarizované v dizajn manuále v printovej aj elektronickej forme.

 

Grafická staroslivosť
Po vytvorení a určení základnej vizuálnej stratégie spoločnosti je nevyhnutné, aby sa vytvorené pravidlá dodržovali. V podstate každý firemný vizuálny výstup by mal niesť určité predom definované znaky. Rovnaké farby, fonty a rovnaké používanie loga. V praxi to znamená zachovanie jednoty v rámci množstva každodenných grafických prác spoločnosti. Z dlhodobého hľadiska je práve zachovanie jednotnej vizuálnej línie jedným z dôležitých aspektov budovania značky.

 

Dizajn manuál
Výsledkom celého procesu je dizajn manuál. Obsahuje všetko, čo firma potrebuje ku svojej ďalšej komunikácii. Využívanie manuálu zabezpečí konzistentnú vizuálnu komunikáciu a pevné ukotvenie značky v mysliach zákazníkov. Nájdeme tam pravidlá pre používanie loga, jeho farby, ochrannú zónu a aj alternatívne verzie loga. Niektoré dizajn manuály uvádzajú i príklady nesprávnych použití loga. Okrem loga dizajn manuál obsahuje definíciu firemných farieb, informácie o fontoch, vzory propagačných materiálov ako napr. (obálok, vizitiek, hlavičkového papiera, katalógov, brožúr a pod. )Všetko závisí od potrieb konkrétnej spoločnosti.

 

Práve dizajn manuál je často podceňovaný najmä v menších a stredných spoločnostiach. Je to pravdepodobne preto, že jeho účinok sa často prejaví až dlhodobým používaním. Vybudovať značku totiž nie je záležitosť na jeden večer. Ak však chcete, aby sa Vaša spoločnosť neustále rozvíjala a rástla, nedokážeme dostatočne zvýrazniť nutnosť kvalitnej firemnej identity a dizajn manuálu. Preto sa nás v prípade akýchkoľvek otázok nebojte kontaktovať.

Páčil sa vám náš článok?

Zdieľajte na sociálnych sieťach.