Vítame vás pri druhej sérii nášho pravidelného vzdelávania. V tej úvodnej sme našou loďou s názvom Google AdWords preskúmali zátoku s názvom Vyhľadávacia sieť. Venovali sme tomu štyri články a podrobne ju zmapovali. Teraz na nás čaká Display, teda Obsahová sieť. To nám takisto zaberie zopár článkov. Začneme základmi a povieme si, čo to vlastne Google Obsahová sieť je. Následne si, v rámci článku číslo 1, vysvetlíme ako to celé funguje a aké máte ako inzerent možnosti.To by malo na úvod aj stačiť.

V nadväzujúcich pokračovaniach si vysvetlíme aj to, ako sa v nej nestratiť, ako vytvoriť reklamné kampane a na čo pri ich tvorbe nezabudnúť. Aby sa nepovedalo, prihodíme aj zopár tipov a trikov na záver. Poďme teda na to, naša druhá výprava sa začína!

Na úvod si vyjasníme mylný názor

Niektorí ľudia si myslia, že využívať obsahovú sieť môžu len veľké podniky, ktoré pracujú s veľkými brandovými kampaňami ako napríklad Coca-Cola. Lenže to nie je pravda. Správne nastavené reklamy v obsahovej sieti môžu byť rovnako efektívne pri naháňaní zákazníkov a predajov ako ich „súrodenci“ vo vyhľadávacej sieti. Čím je však spôsobený tento nesprávny názor? Posvietime si na rozdiel medzi tzv. brandingom a direct response reklamami. 

Branding

Spomínaný mylný názor o obsahovej reklame plynie najmä z nepochopenia rozdielu medzi týmito dvoma typmi reklamy. Takzvaná brandová kampaň má za úlohu priniesť značku na svetlo sveta a chce, aby ju videlo čo najviac očí. Často ide o kampane bežiace roky. Pekným príkladom je tento billboard z New Yorku, ktorý na tom istom mieste sedí už pekne dlho.

Ako môžete vidieť, billboard neinformuje o ničom inom, len o názve značky. Nevraví nám o aký produkt ide, kde sa nachádza predajňa, ako ich kontaktovať alebo čo treba spraviť ak si chceme kúpiť to, čo predávajú. Nech už to je čokoľvek. Ide tu len a len o zvýšenie povedomia o značke. A darí sa im to. Preto sú základnou metrikou pri tomto type reklamy tzv. impresie – koľko krát sa reklama na webe zobrazila a koľko potenciálnych zákazníkov ju videlo.

Direct response

V tomto prípade ide o reklamy s trochu iným účelom. Tým nie je zvýšenie povedomia o značke, ale reakcia človeka, ktorý reklamu uvidel. Chcú, aby na ňu nejakým spôsobom reagoval. Čim skôr tým lepšie. Preto sú hlavnou metrikou v tomto prípade konverzie – napr. kliknutia na reklamu. A presne o toto sa budeme snažiť aj počas našich potulkov obsahovou sieťou. Áno, brand awareness je takisto veľmi dôležitá vec, no my chceme najmä naháňať konverzie. Úvod máme zmáknutý, poďme si teda predstaviť samotnú Obsahovú sieť.

Čo je to Google Obsahová sieť?

Obsahová sieť dáva inzerentom možnosť umiestniť jeho reklamy na relevantné weby naprieč internetom. Jednoducho zacielite na ľudí, o ktorých ste presvedčení, že by ich mohol váš produkt zaujímať a „naháňate ich“. Milióny stránok, videí a aplikácií, kde môžu byť tieto reklamy vystavené, dramaticky rozšíria dosah vašich kampaní. No neznie to ako dobrý prídavok k vyhľadávacej sieti?

Váš potenciálny zákazník, v tomto prípade, aktívne nevyhľadáva váš produkt alebo službu. A práve toto je jeden z hlavných rozdielov medzi obsahovou a vyhľadávacou sieťou. Preto je životne dôležité, aby sme vytvárali separátne kampane pre každú z týchto sietí. Nikdy nie kampaň vo vyhľadávacej sieti s optimalizovanou obsahovou sieťou!

Čo je to reklama v obsahovej sieti?

Predstavte si billboardy a reklamy v časopisoch. Len na internete. Presne toto sú reklamy v obsahovej sieti. Pri tvorbe takýchto reklám sa môže inzerent „vyšantiť“ – môže si navrhnúť vlastnú grafiku, použiť rôzne symboly, štýly písma a vytvoriť tak dokonalý banner. Tieto bannery sa následne budú zobrazovať na partnerských stránkach Google. Súbor týchto stránok sa nazýva obsahová sieť a skladá sa z viac než 2 miliónov stránok, ktoré majú dosah až na 90% používateľov internetu.

Ako to celé funguje?

Google obsahová sieť je stvorená na to, aby vám pomohla nájsť správne publikum. Inzerentom poskytuje také možnosti strategického cielenia, vďaka ktorým vaša reklama zastihne tých správnych ľudí na tom správnom mieste. Ako funguje takéto cielenie?

Pomocou cielenia môžete do kampane zapojiť svojich existujúcich klientov, no najmä hľadať nových. Nástroje cielenia v Google AdWords slúžia na odhalenie ľudí, ktorí by, na základe záujmov, mohli mať o váš produkt záujem. Využiť môžete aj tzv. remarketingové zoznamy na to, aby ste priviedli späť na stránku ľudí, ktorí už u vás nakúpili alebo váš e-shop navštívili. Reklamy môžete umiestniť aj priamo na stránky, na ktorých sa „vaši ľudia“ najčastejšie zdržiavajú. O tom si však povieme viac neskôr.

Aké druhy reklám poznáme v Obsahovej sieti?

Poznáme štyri hlavné druhy reklám.

Responzívne reklamy

Tieto reklamy, ako môžete vidieť na priloženom obrázku, obsahujú tzv. stock image, jeden riadok nadpisu, krátky popis a URL smerujúcu ľudí na vašu stránku.

Reklamy v G-mail

Tieto reklamy vyzerajú ako sponzorované e-maily, ktoré sa zobrazujú na vrchole vašej g-mailovej schránky. Keď na ne niekto klikne, tak sa niektoré z nich „roztiahnu“ do celoobrazovkovej grafickej HTML stránky.

Bannery

Sú to grafické reklamy, ktoré „žijú“ na webových stránkach, kde vypĺňajú miesta na to určené. Ide o najpopulárnejšiu formu reklamy v obsahovej sieti.

Reklamy v aplikáciách

Toto sú o dosť menšie bannery zobrazujúce sa v rámci mobilných aplikácií a hier. Tento typ je menej využívaný, pretože je len málokto, kto má rád reklamy v aplikáciách a ak na ne klikne, tak ide väčšinou o neúspešnú snahu o jej vypnutie.

Ako sa za tieto reklamy platí?

Áno, aj v tomto prípade Google spúšťa aukciu zakaždým keď sa naskytne možnosť zobraziť vašu reklamu. Google licitátor rozhoduje na základe cenových ponúk za dané voľné miesto na stránke. V milisekunde je určený víťaz a tento reálne zaplatí o 1 cent viac ako je druhá najvyššia ponuka. Podobne ako pri vyhľadávacej sieti, Google nechce, aby ste platili zbytočne príliš veľa. Existujú tri modely platby, ktoré závisia od vašich cieľov.

Cost-per-Click (CPC)

V tomto prípade platí inzerent len vtedy, keď na jeho reklamu niekto klikne a dovedie ho na stránku.

Cost-per-thousand Impressions (CPM)

Inzerent platí za 1000 zhliadnutí reklamy. Toto je najlepšia voľba pre veľké kampane, ktoré majú za úlohu zvýšiť povedomie o značke.

Cost-per-Acquisition (CPA)

Inzerenti platia vtedy, keď potenciálny zákazník splní jednu z konverzií na stránke – objedná si produkt, prihlási sa na newsletter, zaregistruje sa, kontaktuje spoločnosť a podobne.

To by aj na úvod stačilo, no nie? Objasnili sme si, čo je to obsahová sieť a ako funguje. Nabudúce budeme pokračovať a následne sa vrhneme na tvorbu kampaní. Vidíme sa nabudúce.:)

Páčil sa vám náš článok?

Zdieľajte na sociálnych sieťach.