Marketingové kampane sú najčastejšie rozdeľované na úspešné – a teda priniesli želaný efekt, a „neúspešné“ – kedy sa naopak želané výsledky nedostavujú. V druhom prípade je častým výstupom z týchto kampaní konštatovanie, že boli napísané zlé reklamné texty, použité nevhodné obrázky, či jednoducho tvrdenie, že „(online) marketing nefunguje“. Nie vždy je to ale na mieste.

V prvom rade je treba si uvedomiť, že reklama ako taká je len nástrojom, akýmsi sprostredkovateľom medzi vašou stránkou a ostatnými časťami internetu, na ktorých sa pohybuje cieľové publikum a miestami, kam umiestňujete vašu reklamu. Áno, reklama musí zaujať, musí obsahovať pútavé texty a pekné obrázky.

Samo o sebe to ale nestačí.

Čo ak sa používateľovi internetu zapáči reklama s ponukou, ktorú hľadá, alebo reklama s riešením aktuálneho problému? Po kliknutí na reklamu by rád pokračoval vo svojom úmysle, ktorým môže byť napríklad nákup produktu alebo online objednávka služieb. Po prekliknutí sa ale môže stať, že sa dostane na web, ktorý je pomalý, obsahuje veľa rušivých elementov, ťažko sa na ňom orientuje alebo nie je vhodne optimalizovaný pre mobily. Návštevník teda nemôže jednoducho vykonať akciu, ktorú by vykonať chcel a tak odchádza.

Je to preto, že mať perfektnú reklamu s pútavými textami a príťažlivými obrázkami jednoducho nestačí. Je treba myslieť na celú cestu zákazníka od počiatku (kliknutie na reklamu/návšteva webu), až po samotný koniec aktivity (odoslanie objednávky, vyplnenie formulára, …). Túto cestu je nutné návštevníkom čo najviac uľahčiť a zároveň prehľadne poskytnúť všetky dôležité informácie, ktoré potrebujú.

Poďme sa pozrieť na najčastejšie chyby, ktorými sa pripravujete o lepšie výsledky vašich kampaní a aj webstránky:

 

RESPONZIVITA

Sú odvetvia, kde stále prevláda a bude prevládať, prehliadanie webových stránok na počítačoch – napríklad v prípade B2B. To ale nemení nič na tom, že vo všeobecnosti ľudia používajú na prehliadanie webových stránok stále viac a viac mobilné zariadenia. Z tohto dôvodu je v dnešnej dobe responzívny dizajn nutnosť prakticky pre akýkoľvek web. Webová stránka by mala byť prehľadná a použiteľná aj na malých mobilných displejoch. Všetky prvky by mali byť dobre viditeľné a návštevník by mal jednoducho nájsť čo potrebuje a nemal by mať prekážky pri vykonaní akcií na webe.

Vyskúšajte si váš web na mobile. Vykonajte všetky akcie, ktoré sa na ňom dajú vykonať a ak sa vám to nepodarilo rýchlo a bez problémov, odstráňte prekážky, ktoré sa pri používaní webu na mobile vyskytli.

VYRUŠOVANIE NÁVŠTEVNÍKA

Návštevník príde na web, ešte sa ani poriadne nestihne zorientovať a už mu začínajú vyskakovať pop-upy (vyskakovacie okná). V tomto prípade môžete často návštevníka skôr vytočiť, než zaujať. Ďalším príkladom rušivých prvkov môže byť napríklad automatické vyskakovanie chatovacieho okna, či zobrazovanie neželaných upozornení.

Nepríjemnosti vám môže spôsobiť aj automaticky prehrávané video, či zvuk. Pri využívaní týchto prvkov na webe treba myslieť na to, aby ste to s ich nesprávnym použitím neprehnali a návštevníkov ste neodradili – aj keď pôvodný úmysel bol dobrý – napríklad poskytnúť 20% zľavu na nákup. Použitie a načasovanie týchto prvkov tak treba starostlivo zvážiť, aby mali vo výsledku želaný efekt.

Pri mnohých weboch často dobre fungujú tzv. exit popupy – vyskakovacie okno, ktoré sa návštevníkovi zobrazí až potom, ako sa chystá opustiť web.

KOMPLIKÁCIA AKCIÍ NA WEBE

Každý web má svoju funkciu a je určený na nejakú akciu, ktorú má návštevník vykonať – často nimi bývajú napríklad dokončenie objednávky, či vyplnenie formulára. Pri vykonávaní týchto akcií by mal byť proces pre návštevníkov intuitívny a jednoduchý – nič by im nemalo stáť v ceste.

Pri vykonávaní akcií na webe návštevník veľmi často vypĺňa svoje údaje. Pri používaní (kontaktných) formulárov treba si poriadne premyslieť, ktoré údaje od zákazníka potrebujete a ktoré nie sú pre vás podstatné. Všetky formuláre by mali byť jednoduché, prehľadné a obsahovať čo najmenej polí – samozrejme nájdu sa výnimky, kedy je nutné mať polí a podrobných údajov čo najviac, pre väčšinu ale platí, že čím menej, tým lepšie. 

Čím viac návštevníkovi zľahčíme jeho cestu k vykonaniu požadovanej akcie, tým väčší konverzný pomer môžeme dosiahnuť.

JASNÁ VÝZVA NA AKCIU

Čo chcete od návštevníka, ktorý príde na web? Má to byť vyplnenie formulára, prechod na kontaktnú stránku, či online objednávka? Jasne si stanovte želanú akciu na webe a nabádajte zákazníkov k vykonaniu požadovaných akcií rôznymi výzvami na akcie napríklad v textovej podobe, alebo formou tlačidiel a výrazných prvkov.

Pri používaní stránky by malo byť návštevníkom jasné, čím sa web zaoberá a aké kroky majú vykonať na splnenie požadovanej akcie.

NEVIDITEĽNÉ KONTAKTNÉ ÚDAJE

Jedna z najpodstatnejších častí vašej stránky je práve časť s kontaktnými údajmi. Kontaktné údaje by mali byť jednoducho vyhľadateľné – najlepšie tak, aby ich mal zákazník, kdekoľvek sa na webe nachádza, vždy viditeľné – buď priamo, alebo formou prekliku na podstránku Kontakt.

Kontaktné údaje by mali byť prehľadné a jasné, aby zákazník vždy vedel ktorý kontakt využiť – kam má zavolať alebo napísať. Ak používate viacero kontaktných kanálov, uveďte v časti s kontaktmi všetky – zákazník si tak môže vybrať spôsob kontaktovania podľa svojich preferencií.

Zvážte využitie live chatu na stránke, ktorý vám môže pomôcť výrazne zvýšiť konverzný pomer.

NEFUNKČNÉ PRVKY NA WEB STRÁNKE

Nefunkčné menu, „pokazené“ obrázky, či button bez odkazu dokážu návštevníkov nie len poriadne vytočiť, ale často im skomplikovať cestu webom natoľko, že nakoniec web opustia bez vykonania požadovanej akcie.

Skontrolujte si svoj web, či nepoužívate nejaké nefunkčné prvky, ktorými sa zbytočne pripravujete o zákazníkov.

Toto je len krátky zoznam možných chýb na webe, ktorými sa úplne zbytočne oberáte o zákazníkov, pričom často stačí veľmi málo na ich nápravu. Problémy a komplikácie na webe vám pomôže zistiť aj viacero online nástrojov, či metrík z analytických nástrojov. Skúste však pred spustením webu, či marketingovej kampane vykonať aj niekoľko testov.

Vyskúšajte si splnenie požadovaných akcií na webe. Ak vám počas tejto akcie niečo skomplikovalo dokončenie, opravte to. Oveľa viac vám ale povie test, pri ktorom požiadate niekoho, kto sa s vašim webom ešte nestretol, aby splnil požadovanú akciu, prípadne viac akcií. Sledujte jeho cestu webom a to, či pri dokončovaní týchto akcií má nejaké problémy alebo komplikácie.

Vyskúšajte tento test s viacerými ľuďmi a podľa zistených skutočností aplikujte zmeny tak, aby návštevníkom nič nestálo v ceste k splneniu ich (a samozrejme aj vašich) cieľov.

Páčil sa vám náš článok?

Zdieľajte na sociálnych sieťach.