Často sa stretávame s klientami, ktorých hlavnou podmienkou spolupráce je výhra nad konkurenčnými značkami. Preto sme sa rozhodli priniesť 5 základných tipov, aké taktiky a stratégie zvoliť v “boji” s vašou konkurenciou.

Prečítaním článku okrem taktík zistíte, že mať súperov v online prostredí nemusí byť zrovna vaša najväčšia starosť a viete sa od nich aj poučiť.
 


1. Zistite, kto je váš konkurent

Prvým predpokladom správneho obrazu o svojej konkurencii, je poznať ju čo najlepšie. Veľa spoločností a firiem pozná svoju konkurenciu už od začiatku fungovania, a majú ju dôsledne zadefinovanú.

Ak však práve rozbiehate svoj biznis, alebo ste sa doposiaľ konkurencii nevenovali, existuje viac spôsobov ako ju zistiť:

A. Skúste Google

Vyberte si hlavné kľúčové slová (keywords), ktoré najviac popisujú váš predmet podnikania. Môže ísť o produkty, ktoré predávate, prípadne služby, ktoré poskytujete. Vo výsledkoch vyhľadávania potom ľahko zistíte, s kým súperíte o pozornosť hľadajúceho. 

B. Pozrite sa na Heureku

Ak ste e-shop, konkurenciu si ľahko zistíte napríklad cez Heureku. Viete si rýchlo pozrieť, kto okrem vás ponúka rovnaký sortiment produktov. Okrem e-shopov, s ktorými bojujete o klienta, si viete ľahko porovnať ceny rovnakých produktov aké má vaša konkurencia. 


2. Ceny produktov a služieb 

Zákazník sa častokrát rozhoduje práve na základe ceny. Je to hlavne v prípadoch, ak sa jedná o rovnocenné firmy ponúkajúci podobný tovar. Preto je v týchto prípadoch dôležité sledovať vývoj cien produktov alebo služieb u konkurencie a ubezpečiť sa, že ceny produktov a služieb máte nastavené tak, aby boli konkurencieschopné. 

Pri službách vám neostáva nič iné ako sledovať stránky vašej konkurencie a následne si zvoliť správnu stratégiu cenovej politiky. Buď pôjdete s cenami nižšie, čo sa nie vždy dá, alebo sa budete snažiť ponúknuť zákazníkom inú pridanú hodnotu a zákazníci vám vyššiu cenu odpustia.

Ako príklad uvedieme Heureku, kde sa dá najlepším spôsobom ukázať ako si zisťovať ceny produktov. Okrem cien si viete zistiť čo ponúka konkurencia k produktu (napríklad nejaký darček) alebo či produkt doručujú zadarmo. 

Ste na Heureke a neviete ako vyhrať nad konkurenciou? Pozrite si našu podstránku a napíšte nám: www.ptagroup.sk/porovnavace


3. Sledujte konkurenciu (pozorne)

Ak už viete, s kým súperíte o zákazníka, existuje viacero spôsobov ako byť o krok pred ním. Preto, aby ste vedeli rýchlo a efektívne reagovať na svoju konkurenciu, je potrebné ju sledovať. Získate tak prehľad o jej krokoch, ako sa správa a ako reaguje na meniace sa trhové prostredie. 

A. Online kampane

Pri väčšine marketingových nástrojov bojujete s cenou reklamy v aukčnom systéme. Znamená to, že vyhráva ten, kto za reklamu zaplatí viac pri nezmenených ostatných premenných – ako je kvalita reklamy, webovej stránky alebo produktu. Preto je dôležité sledovať koľko vaša konkurencia investuje do reklamy. 

Bežným príkladom je platené vyhľadávanie na Google, pri ktorom majú viacerí inzerenti zaplatené rovnaké kľúčové slová. Ako však zistiť, ako ste na tom vy a aký je podiel zobrazení vašej reklamy pri výsledkoch vyhľadávania?

Viete to zistiť v rozhraní Google Ads v karte “Štatistiky aukcii” či na úrovni celého účtu alebo na konkrétnej kampani, či reklamnej skupine, ktorá vás zaujíma.

Následne vidíte, na akej pozícií sa umiestňuje vaša reklama podľa podielu zobrazení reklamy. Na základe toho viete povedať, či vaša konkurencia investuje do reklamy viac alebo menej, prípadne na akých priemerných pozíciách sa reklama zobrazuje.

Existujú aj ofenzívnejšie praktiky, kedy viete takpovediac zobrať zákazníkov od konkurencie. Príkladom je platené vyhľadávanie na Google, kde inzerujete na kľúčové slová značky vašej konkurencie. Nízka relevancia vašich reklám a vysoká cena za kliknutie sú fakty, s ktorými však musíte počítať. 

Druhým príkladom pri Google reklame je využitie obsahovej, resp. banerovej reklamy. Existuje viacero možností cielenia banerov. Na oslovenie návštevníkov webu vašej konkurencie slúži cielenie na publikum podľa záujmov. V rozhraní Google Ads si viete toto publikum vytvoriť z návštevníkov stránok vašej konkurencie tým, že si vytvoríte zoznam týchto stránok. 

Na obrázku nižšie sme si pripravili zoznam stránok konkurencie k Burger Kingu. Vo výsledku vieme pomocou tohto cielenia a vysokého rozpočtu dosiahnúť až 100 miliónov zobrazení reklamy za týžden, ktoré uvidia návštevníci stránok našej konkurencie.

Miernejším príkladom ako využiť konkurenciu vo váš prospech je cielenie reklám na Facebooku alebo Instagrame. Ak je váš konkurent väčšia značka s vyšším počtom fanúšikov, pravdepodobne budete vedieť na ňu cieliť pri záujmovom cielení.

Príkladom môže byť značka Burger King, ktorá začne cieliť na fanúšikov konkurenčných fastfoodov KFC alebo McDonalds’s.

B. Webové stránky

Základom každej úspešnej kampani je správne optimalizovaná a užívateľsky vyladená webová stránka. Inšpiráciu ako má byť stránka funkčná môžeme hľadať u svojej konkurencie. Vopred definovaný zoznam stránok našej konkurencie nám môže odhaliť naše slabé stránky prípadne chýbajúce prvky, ktoré nám môžu zlepšiť užívateľskú skúsesnosť.

Ako však zistíme, štatistiku stránok našej konkurencie? Najviac používaný nástroj na zisťovanie základnej analytiky stránok alebo aplikácií poskytuje web www.similarweb.com.

Okrem základných informáciií o webe, sa viete dozvedieť aj o návštevnosti webu, zdrojoch návštev, demografického zloženia návštevníkov či dokonca aj zoznam záujmov návštevníkov webu.

C. Sociálne siete

V dnešnej dobe sa každá menšia alebo väčšia firma snaží tvoriť obsah aj na sociálnych sieťach. Určite bude medzi vašou konkurenciou aj firma, ktorá sa venuje práve sociálnym sieťam. Preto je na mieste, aby ste mali prehľad o tom, ako vaši “súperi” komunikujú s fanúšikmi, či využívajú influencerov prípadne ako často zverejňujú obsah. 

Okrem pracného manuálneho hľadania konkurencie, existuje pár nástrojov a stránok, ktoré vám tento proces uľahčia.

Zistenie vývoja followerov instagramových stránok ponúka v bezplatnej verzií nástroj od spoločnosti Influencer MarketingHub

https://influencermarketinghub.com/how-to-track-instagram-follower-growth/

Ďalším užitočným nástrojom je Audience Insights priamo v rozhraní vášho biznis manažéra na Facebooku. Okrem analytiky vášich fanúšikov, si viete zistiť s akou stránkou máte najvyšší prienik fanúšikov. Inými slovami, viete aké ďalšie stránky vaši fanúšikovia sledujú. Následne si viete vyhodnotiť vašu konkurenciu a jej prácu na sociálnej sieti Facebook.


4. Snažte sa byť výnimočný

Najlepším spôsobom ako vyhrať nad vašou konkurenciou, je robiť veci inak a lepšie. Tak sa odlíšite a pravdepodobne to ocenia aj vaši zákazníci. Z hľadiska online marketingu viete zvoliť viacero stratégií ako sa odlíšiť od konkurencie. 

V prvom rade je dôležité mať plne responzívny, optimalizovaný a z hľadiska UX funkčný web. Pri prezeraní webov vašej konkurencie sa môžete inšpirovať, ale aj predchádzať nedokonalostiam. Najbežnejšou chybou, s ktorou sa pri analyzovaní webov stretávame je nedostatočná responzivita webu, čo znižuje kvalitu mobilnému prezeraniu webu. Okrem toho sa stretávame aj so zdĺhavou konverznou cestou, neprehľadnosťou, či pomalým načítaním webového obsahu. 

To všetko má za následok nespokojnosť návštevníka a tým pádom aj jeho rýchly odchod z webu ku konkurencii. 

Po vyladení vašej webovej stránky sa môžete hneď pustiť do marketingu a hľadať efektívne cesty promovania vašich produktov a služieb. Aj v tomto prípade spravíte lepšie, keď ponúknete vašim zákazníkov niečo viac ako konkurencia. Spôsobov je viacero. Môžete ísť cestou lepšej ceny alebo k službe či produktu ponúkať darček, prípadne množstevné zľavy. 

Analýza marketingu vašej konkurencie vám zas môže ponúknuť cenné informácie. Napríklad zistíte, že vaša konkurencia nevyužíva dostatočne sociálnu sieť Instagram a tým pádom sa naskytuje pre vás príležitosť osloviť vašich zákazníkov práve na Instagrame…


5. Využite konkurenciu vo svoj prospech

Asi sa pýtate ako môže konkurencia pomôcť našej značke? Príkladom sú veľké svetové značky, ktoré veľmi šikovne a v súlade s pravidlami využili konkurenčnú značku na prezentáciou svojho produktu. 

Na záver preto pár inšpirácií ako sa pohrať s vašou konkurenciou 🙂


Páčil sa vám náš článok?

Zdieľajte na sociálnych sieťach.