Nemáš žiadnu prax, no chcel by pracovať na PPC pozícii v online marketingu?  O PPC, Google Ads či Google Analytics si už síce počul, ale nemáš žiadne reálne skúsenosti? Chcel by si to skúsiť, ale vôbec nevieš ako by si mal začať?  Ak si na tieto otázky odpovedal áno, tak si tu správne. Rozpoviem ti môj príbeh, ako sa mi to podarilo a pritom ti dám zopár užitočných rád, aby si mal šancu na úspech aj ty.

Rada č. 1: Rieš prácu už počas štúdia

Viem, čo si teraz povieš – že je toho veľa a nechce sa ti riešiť školu aj prácu naraz… Ale ver mi, veľa toho bude vždy a aspoň sa naučíš lepšie manažovať svoj čas. Využi šancu, že si obklopený ľuďmi, ktorí ti môžu pomôcť sa vypracovať. V marketingu je to treba. Keď budeš mať už nejaké základy, choď na stáž – aj keď to bude zadarmo. Najviac sa naučíš práve tam.

Ako som to riešil ja?

Dal som si predsavzatie, že každý deň budem učeniu venovať aspoň pár hodín. Ráno som vstal, zobral som si notebook a ako inak, moje prvé kroky smerovali na Google. (Ako sa hovorí, nie je hanba keď niečo nevieš, hanba je, keď si to nevieš vygoogliť. 😀 ) 

Dopracoval som sa k niekoľkým článkom a blogom na túto tému, pozrel som si zopár online prednášok. Priznám sa, mal som z toho však riadny guláš. Chýbal mi niekto, kto by mi poradil, kde začať ako úplný začiatočník. Dalo by sa povedať, že som stále nič nevedel.

Povedal som si teda, že doma sa to asi nenaučím a najlepšie bude, keď sa dostanem na stáž do agentúry, kde to hádam naučia, keď sa budem snažiť. Bohužiaľ, v tom čase neboli žiadne ponuky na PPC stáž, keďže pandémia otriasla aj svetom marketingu. Agentúry mali problém s nedostatkom klientov a po stážistoch nebol v tom čase veľký dopyt. To ma však neodradilo.

Začal som teda posielať e-maily priamo do agentúr, ktoré predtým ponúkali PPC stáže, s tým, že som študent marketingu a mám mesiac do štátnic. Písal som, že nemám žiadne praktické skúsenosti a mám záujem o stáž na PPC pozícii, som pracovitý a ochotný pracovať aj zadarmo. Rád by som naučil čo najviac a veľmi by som chcel pracovať na reálnych projektoch. 

A hádaj čo? Ozvali sa mi „až“ z jednej agentúry. Vraj ich môj e-mail zaujal a tak moja snaha nevyšla navnivoč. Ich človek, Ladislav, bol veľmi ústretový a ochotný a poradil mi rôzne certifikáty od Googlu, ktoré sú zadarmo a sú výborné pre začiatočníkov. Naposielal mi aj odkazy na vzdelávacie videá od Google Partners. Povedal mi: „Keď si toto všetko naštuduješ, tak ti pošleme zadanie, na základe ktorého ťa môžeme zobrať na stáž.“ A ja som bol rád, že mi konečne niekto poradil a nemusím tápať v tme. Pustil som sa teda do štúdia.

Rada č. 2: Začni s Google certifikátmi.

Teraz je rad na mne, aby som bol ochotný a ústretový (ako Ladislav) a pomohol so štartom. Ak si úplný začiatočník, odporúčam začať s Certifikátom Google Digitálna Garáž: Základy digitálneho marketingu (https://learndigital.withgoogle.com/digitalnagaraz). Pomôže ti to zorientovať sa vo svete online marketingu.

Ďalej prejdi na certifikáty Google Ads, tu nájdeš všetky :

https://skillshop.exceedlms.com/student/catalog/list?category_ids=2852-certifikacie-google-ads.

Ideálne si ich sprav v tomto poradí:

vyhľadávacia sieť,
obsahová sieť,
video,
nákupy,
aplikácie
a nakoniec meranie.

Čítaj a študuj pozorne, píš si poznámky, aby si test spravil na prvý krát. Ideálne je, keď to zbytočne nenaťahuješ, hecneš sa a v deň štúdia si spravíš aj test. Najneskôr test urob na druhý deň, kým to máš v čerstvej pamäti, no neboj sa, keď sa ti to nepodarí na prvýkrát – na druhý deň to môžeš skúsiť znova. Ak budeš mať pocit, že v tom máš chaos, tak nepanikár. Nedá sa všetko pochopiť naraz iba tak, že budeš čítať texty a robiť si testy. Ale ako začiatok je to asi najlepšie.

Pokračuj Certifikátom Google Analytics

https://skillshop.exceedlms.com/student/path/10263-google-analytics-individual-qualification

Začni štúdiom pre začiatočníkov a potom pre pokročilých. Počas tohto štúdia sa dozvieš, ako si založiť demo účet Google Analytics, s ktorým budeš pracovať a v rámci malých testov budú otázky na dohľadanie údajov, takže sa zároveň zoznámiš aj s rozhraním.  Až potom prejdi na samotný certifikačný test Google Analytics Individual Qualification. Tento test je na začiatok pomerne náročný a je možné, že sa ti nepodarí úspešne na prvýkrát.

PS: Ak sa bojíš náročnejšej angličtiny, tak nemusíš, všetky tieto certifikáty sú preložené aj do slovenčiny, resp. češtiny.

Rada č. 3: Založ si účet Google Ads a uč sa z videí Google Partners

V Google Ads bohužiaľ neexistuje demo účet. Je pochopiteľné, že do účtu nechceš zatiaľ dávať žiadne peniaze, keďže si úplný nováčik. Účet sa však dá vytvoriť aj bez fakturačných údajov. Po kliknutí na „Vytvoriť účet“ stačí kliknúť na odkaz „Prepnúť na expertný režim“, úplne na spodku stránky a potom kliknúť na odkaz „Vytvoriť kampaň bez cieľa“ pod výberom kampaní. Potom stačí kliknúť na odoslať a si v rozhraní. Ak neposkytneš fakturačné údaje, nebudeš mať prístup k niektorým štatistikám od Googlu, ale to ti v tomto skúšobnom účte vadiť nebude.

V ďalšom kroku si pusti sériu týchto videí o Google Ads od Google Partners. Popri tom si otvor svoj účet Google Ads, sleduj videá a klikaj si v rozhraní. Toto ti dá oveľa viac ako certifikáty a objasní ti to niektoré súvislosti, ktoré si doteraz nechápal. 

https://www.youtube.com/watch?v=nrX4swc_tks&list=PLWYcuNyl5UXBj4C4SC0uGQXCU0Uv1lOeZ

https://www.youtube.com/watch?v=j49wQ14mYDg&list=PLWYcuNyl5UXDH_sdnqT1VZTe47-AsAg0N

https://www.youtube.com/watch?v=rY0kdRW5qyQ

Odporúčam pozrieť si aj sériu týchto videí o Google Analytics. Tiež si pritom klikaj vo svojom demo účte Google Analytics. Lektor tu pekne a zrozumiteľne vysvetľuje všetko, čo budeš potrebovať.

https://www.youtube.com/watch?v=AwSfYlbhSAI&t=2s

Počas tohto domáceho štúdia však nezabúdaj sledovať ponuky na PPC stáže, prípadne píš do agentúr ako som písal ja. Reálne to chvíľu trvá, kým ťa pozvú na pohovor, mesiac aj dva, tak nie je od veci riešiť to už dopredu a popri tom sa učiť.

Po domácom štúdiu, ktoré som ti čo najlepšie zhrnul v radách č.2 a č.3 mi poslali z danej agentúry PPC zadanie, ktoré som musel vypracovať. Priznám sa, nebolo to pre mňa ľahké a v ničom som si nebol úplne istý. Začal som aj pochybovať, či to bol dobrý nápad. Zadanie som ale vypracoval čo najlepšie ako som vedel a odoslal som.

Ubehlo pár týždňov a pomaly sa na nete začali objavovať aktuálne ponuky na PPC stáže. Keďže som nemal nič isté, poslal som životopis do dvoch ďalších agentúr, vypracoval som dve ďalšie zadania a čakal som, čo bude ďalej. Učil som sa na magisterské štátnice, ktoré som našťastie spravil, čo bola celkom dobrá motivácia snažiť sa ďalej.

Počas nasledujúcich dní mi zavolali z agentúry, že moje zadanie bolo vypracované dobre a môžem prísť na stáž, ale aktuálne nehľadajú ďalšieho kolegu na full-time. Po všetkých tých certifikátoch a teoretickom učení som bol rád, že sa naučím niečo praktické. Vybral som sa teda na svoju prvú stáž, robil som zadarmo a každý deň som cestoval 60 km do Bratislavy a stáž mala trvať 30 dní. Treba spomenúť, že deň predtým som bol v peknom strese, no nakoniec to nebolo až také hrozné. Chalani z PPC tímu boli trpezliví a za ten mesiac, čo som tam strávil, ma naučili veľa užitočných praktických vecí.

Rada č. 4: Využi to, čo si sa naučil a vyskúšaj stáž

V odkaze nižšie nájdeš, ako by mohlo vyzerať tvoje PPC zadanie. Na prvý pohľad sa ti možno bude zdať zadanie ťažké, pretože je to pravdepodobne prvá praktická vec, na ktorej budeš robiť sám. Ale nezúfaj, sadni si k tomu a snaž sa využiť všetko, čo si sa doteraz naučil. Ideálne to vypracuj sám, aj keď by si pri tom mal sedieť 3 dni. Tak sa toho naučíš najviac, zistíš svoje nedostatky a doštuduješ si to. Ak sa ti podarí dostať na stáž, určite túto možnosť využi a nemaj zbytočné stresy. Ak má agentúra záujem o stážistu, tak budú mať s tebou trpezlivosť, no samozrejme ty sám musíš chcieť a snažiť sa. 

PPC zadanie: 

https://docs.google.com/document/d/1_TJaH6XY8H0eWCIh7s4eZzMxdyP_KADrbU FNp57MW_Q/edit?usp=sharing 

Po mesiaci sa situácia nezmenila a bohužiaľ ma v tom čase nemohli normálne zamestnať na juniorskej pozícii. Opäť som nevedel, čo so mnou bude. Mal som však šťastie, pretože posledný deň stáže sa mi ozvali z digitálnej marketingovej agentúry ptagroup. V tom čase otvárali stážovú PPC pozíciu a pozvali ma na pohovor. Rozdiel bol však v tom, že tu aktuálne potrebovali juniorného človeka na PPC pozíciu. 

V októbri som teda išiel na pohovor do ptagroup. Na úvod ma čakal malý test, ale nebolo to nič strašné. Úplné základy, ktoré musíš dávno vedieť, keď chceš ísť na stáž. Dohodli sme sa na dvojtýždňovej platenej stáži, za čo som bol veľmi vďačný, keďže v tom čase som už vážne potreboval peniaze.

Prvý deň bol samozrejme ťažký, ale už som nebol v takom strese ako prvý krát. Čakala ma krátka prezentácia o sebe, aby som sa predstavil novým kolegom. Bol som milo prekvapený z firemnej kultúry – všetci ráno sedeli za jedným stolom a mali spoločné raňajky. Po prezentácii sa mi každý predstavil. Taktiež mali pre mňa pripravený „stážový program“, teda sériu teoretických a praktických úloh, ktoré som musel každý deň splniť. Treba povedať že ma to opäť posunulo o úroveň vyššie. Začínal som mať pocit, že už to možno zvládnem 😀

Mám šťastie na dobrých kolegov. Jakub a Adam si so mnou na konci dňa vždy prešli všetky moje úlohy a vysvetlili mi všetko tak, aby som to pochopil. Aj vďaka nim som zvládol všetky úlohy, ktoré ma čakali na stáži a bola mi ponúknutá juniorská PPC pozícia. Tak som to nakoniec dotiahol do zjavne úspešného konca, ktorý je v podstate ešte len začiatkom. 😀

Momentálne už mám pridelených klientov, no stále sa mám ešte čo učiť. Preto som rád, že sa vždy môžem obrátiť na svojich kolegov, ktorí mi vždy pomôžu, keď niečo potrebujem a všetko po mne skontrolujú. Som rád, že sa mi podarilo čo som chcel a že som súčasťou takej firmy ako je ptagroup. Dúfam, že jedného dňa budem úplne samostatný a na 100 % plnohodnotný člen tímu.

Rada č. 5: Buď trpezlivý, začiatky sú ťažké a musí ťa to baviť

Nebudem ti tvrdiť, že začiatky sú ľahké, a ak aj niekto áno, tak sa podľa môjho skromného názoru mýli. Samozrejme, že všetko sa dá naučiť dobre, aj rýchlo, no záleží na tom, kto vás učí. Vždy to ide ľahšie, ak vás smeruje niekto skúsený (nenarážam na seba :D), než keď sa do toho pustíte sami. Nikoho však podceňovať nebudeme. A teraz príde to klišé: Musí ťa to baviť. Realita je podľa mňa taká, že ťa to začne baviť až keď to budeš vedieť, čo určite chvíľu potrvá. Tak buď trpezlivý, je to beh na dlhú trať.

Páčil sa vám náš článok?

Zdieľajte na sociálnych sieťach.