Počuli ste už o Marketplaces? Ak nie, tak určite ste už počuli o úspešnej ecommerce platforme Amazon. Amazon sa radí medzi najúspešnejšie marketplace na svete.


Ak by sme chceli definovať čo marketplace je, tak si stačí predstaviť trhovisko, kde predávajú rôzni predajcovia svoje výrobky veľkému množstvu ľudí. V posledných rokoch tieto online “trhoviská” zaznamenali veľký nárast popularity, nakoľko agregujú tisícky overených predajcov ponúkajúcich produkty zo stoviek kategórií, rôznych cenových relácií a rôznej kvality. Každý si tam príde na svoje.

Podľa analýzy Digital Commerce 360 sa v roku 2020 predal tovar prostredníctvom svetových marketplaces v hodnote 2,67 bilióna amerických dolárov. Celkovo to znamená, že obchod cez marketplaces predstavoval 62 % celkového online predaja produktov.

Prečo by ste ako eshop mali predávať svoje produkty na marketplace? V tomto článku si priblížime najväčšie online trhoviská pre slovenský a český trh. Pozrieme sa na Amazon, Mall, či Alzu. Dozviete sa, v čom sa jednotliví hráči na trhu líšia a ktorý sa hodí pre vaše podnikanie najviac. 

Pozrime sa však najprv na hlavné výhody a vlastnosti online trhovísk.

Hlavné výhody marketplaces

Marketplace môžeme definovať nasledovnými vlastnosťami:

  1. stretáva sa tam ponuka a dopyt, pričom ponuka je definovaná rôznymi predávajúcimi ponúkajúcimi rovnaký alebo jedinečný produkt
  2. predaj prebieha priamo v rámci marketplace. Nakupujúci nemusí opustiť marketplace, aby uskutočnil nákup
  3. vysoký rast obľúbenosti za posledné roky
  4. vo veľa prípadoch eshopy nemusia vlastniť sklad v krajinách predaja

Z týchto vlastností si vo všeobecnosti vieme povedať, aké sú základné výhody marketplaces:

  1. poskytujú nový zdroj zákazníkov
  2. sú charakterizované nízkymi nákladmi na marketing 
  3. umožňujú expanziu eshopom do zahraničia
  4. všetko je dostupné na jednom mieste, čo sa kupujúcim páči
  5. personalizovaný a pohodlný nákupný proces

Amazon, Alza alebo Mall?

Aby ste mali ucelený prehľad o tom, čo vedia ponúknuť pre váš eshop najväčší hráči na trhu, pripravili sme ich porovnanie. Do úvahy sme brali prvotné nastavenia a zriadenie účtu, výber tarify, spôsoby predaja a dopravy, poplatky za účet, provízie za predaje, či spôsob fakturácie.

Amazon

Na úvod by sme začali najväčším online trhoviskom na svete – Amazon Marketplace. Od online kníhkupectva sa tento gigant posunul ďalej a teraz predáva produkty do viac ako 180 krajín sveta. Obrat za rok 2020 dosiahol hodnotu 386 mld. amerických dolárov. Len pre porovnanie, tržby Amazonu za kvartál sú vyššie ako príjmy Slovenskej republiky za celý rok.

Registrácia

Registrácia do Amazon Marketplace je v porovnaní s ostatnými trhoviskami zložitá. Budú od vás potrebovať osobné údaje, kontaktné údaje, overovací hovor alebo SMS. Samozrejmosťou je číslo platobnej karty a informácie o vašom podnikaní. Všetko prebieha v angličtine.

Je dôležité, aby ste údaje uviedli správne a bez diakritiky. V inom prípade sa môže stať, že váš účet nebude overený. 

Výber tarify

Pri registrácii si budete musieť vybrať z dvoch možností tarify – individuálnu alebo profesionálnu. Pre začiatok úplne postačuje individuálna tarifa, za ktorú neplatíte. Obsahuje základné funkcie ako zalistovanie produktov, ich úprava, správa skladu alebo základný reporting o predajoch a objednávkach. 

Ak sa rozhodnete pre profesionálnu tarifu, okrem základných funkcií dostanete rozšírené nástroje, ako napríklad analýzu predaja alebo PPC režim, o ktorom si povieme neskôr viac. 

Spôsob predaja

Ďalším dôležitým krokom je zvoliť si spôsob predaja. Môžete si zvoliť FBA (Fulfillment By Amazon) a FBM (Fulfillment By Merchant).

Ak si zvolíte prvú možnosť, teda FBA, môžete sa kompletne spoľahnúť na správu vašich objednávok – od prevzatia cez balenie až po dopravu koncovému klientovi. Tým pádom sa Amazon o všetko postará. Stačí im poslať produkty. FBM režim predstavuje opak k FBA. Celý proces predaja si riešite vy. 

Podľa štatistík Amazonu až 92 % predajcov využíva FBA predaj, 34 % využíva oba spôsoby. Takých, čo využívajú len FBM predaj je 9 %. 

Napojenie

Napojenie na Amazon Marketplace je vcelku zložitý proces, preto odporúčame sa spoľahnúť na nástroje tretích strán – tzv. SPN (Solution Provider Network). Treba si preto vyhľadať spoločnosť zabezpečujúcu takéto prepojenie. Ako príklad uvádzame EXPANDO

Poplatky za účet a provízia

Ako sme už písali, za individuálny účet neplatíte nič. Avšak pri profesionálnej tarife platíte mesačne 39 €. 

Okrem fixného poplatku platíte aj za predané položky. Táto provízia sa odvíja od kategórie produktov. Nemala by však vo finále presiahnuť 15 % z ceny produktu.

Ak ste sa rozhodli využiť FBA program, takisto zaplatíte za jeho používanie. Výška poplatku sa líši od charakteru produktov – berie sa do úvahy hmotnosť, rozmery alebo aj množstvo produktov na sklade.

Doprava

O tom, aký typ dopravnej služby si viete zvoliť sme už hovorili (FBA alebo FBM). Amazon má však podmienky, ktoré treba splniť:

  1. tovar musíte expedovať do nasledujúceho pracovného dňa
  2. balíček musíte doplniť o tracking number kvôli sledovaniu zásielky
  3. je potrebné doplniť aj adresu v prípade vrátenia tovaru

Spôsob fakturácie

Amazon vám vyplatí zisk po prvom mesiaci od registrácie, následne každých 14 dní. Čiastka bude očistená o províziu a poplatky za vedenie účtu.

PPC režim

V prípade, že sa rozhodnete pre profesionálny účet, jednou z funkcií je aj PPC režim, pomocou ktorého viete dostať svoje produkty medzi viac návštevníkov Amazonu, a tak dosiahnuť vyššie tržby z predaja.

Pri inzercii sa môžete rozhodnúť pre tri formy reklamy:

  1. Sponsored Product Ads
  2. Sponsored Brands
  3. Product (Sponsored) Display Ads

Vám, ako začínajúcemu predajcovi odporúčame vyskúšať prvú spomínanú formu reklamy – Sponsored Product Ads. Ide o vyhľadávacie kampane, ktoré vám pomôžu dostať váš produkt do pozornosti tých, ktorí na Amazone hľadajú danú kategóriu produktu. Na základe vami zvolených kľúčových slov sa bude váš produkt zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.

Reklama Sponsored Brands vám umožní zvýšiť viditeľnosť vašej značky medzi zákazníkmi nakupujúcimi výrobky ako je ten váš. Tieto reklamy sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania Amazon a obsahujú logo vašej značky, nadpis a vaše produkty.

Product resp. Sponsored Display Ads sa líšia od predchádzajúcich dvoch typov reklám tým, že tento typ reklamy nie je zameraný na kľúčové slová. Sleduje záujmy publika a jeho nákupné správanie a zisťuje zobrazenia stránky produktov podobného vášmu. Na základe toho publiku zobrazí reklamu s vašim produktom naprieč celým Amazonom.

Tak ako aj pri iných PPC systémoch, aj pri Amazone prebieha aukcia, pri ktorej vyhráva ten inzerent, ktorý je ochotný zaplatiť najvyššiu cenu za preklik. Podľa celkových štatistík priemerná cena za preklik sa na Amazone pohybuje okolo 0,97 USD.

NAJVÄČŠIE VÝHODY:

  1. globálny dosah
  2. vysoká návštevnosť
  3. PPC režim
  4. veľa možností biddingu
  5. automatizácia
  6. FBA

NAJVÄČŠIE NEVÝHODY:

  1. náročná registrácia
  2. časté zamietnutia produktov – nutnosť riešiť s podporou
  3. náročnejšia komunikácia s podporou

Alza

Alza v roku 2017 spustila takisto Marketplace. Aj v súčasnosti je toto trhovisko dostupné len v Českej republike. Zatiaľ čo po spustení sa Alza orientovala čisto na predaj kníh a pneumatík, teraz disponuje stovkou partnerov s najrôznejším sortimentom. 

Ako sa pýši na svojom webe, Alza dokáže osloviť viac než 5 miliónov aktívnych zákazníkov. Aj kvôli tomu sme zaradili Alzu medzi silných hráčov vo svete online trhovísk. 

Registrácia

Proces registrácie je pomerne jednoduchý. Prebieha v češtine alebo v angličtine na stránke www.marketplace.alza.cz. Nebudete potrebovať žiadne špeciálne údaje. Budete však potrebovať české IČO, čo môže veľa zahraničných eshopov odradiť. Po vyplnení registrácie bude nutné schválenie vášho eshopu a následné podpísanie zmluvy.

Spôsob predaja

Tak ako aj pri Amazone existujú dva spôsoby predaja produktov. Buď zveríte celý proces Alze (ASM), alebo sa rozhodnete riešiť celý predaj po vlastnej osi (FBM). 

Alza si za vedenie účtu a správu portfólia nič neúčtuje.

Napojenie

Napojenie do systému prebieha buď cez priame napojenie pomocou Alza API alebo sprostredkovane cez EXPANDO APP. Alza priame spojenie je vhodnejšie pre väčšie spoločnosti, ktoré pracujú s vlastným ERP systémom. Jednoduchšie je to však spraviť cez aplikáciu EXPANDO, ktorá umožňuje zapojenie dát, napríklad len pomocou XML feedu.

Poplatky za účet a provízia

Pri predaji produktov si Alza účtuje províziu od 7 do 25 %, priemerne 15 % len z ceny produktu. Výška provízie sa odvíja od charakteru, resp. kategórie produktov.

V čase písania článku mala Alza akciu, v ktorej ponúka vyskúšať si marketplace na tri mesiace zadarmo bez platenie provízie.

Doprava

Podmienkou obchodovania cez Alza Marketplace je, aby tovar odchádzal výhradne z Českej republiky. Ak splníte túto podmienku, môžete si vybrať či chcete, aby tovar dodávala za vás Alza alebo ho budete doručovať vy ako dodávateľ. Pri prvej možnosti to funguje tak, že tovar dovezie od vás Alza na odberné miesta ako Zásielkovňa, pobočky Alzy alebo Alza boxy. Za dopravu, ktorú za vás zabezpečí Alza neplatíte ani cent. 

Spôsob fakturácie

Vyplácanie zisku môže prebiehať dvoma spôsobmi:

  1. Selfbilling
  2. EDI 

Sefbilling je automatická fakturácia predaných položiek. Znamená to, že Alza vystavuje finančné doklady za vás ako dodávateľa a posiela peniaze. EDI zas predstavuje elektronickú výmenu finančných dokladov týkajúcich sa objednávok. Je to ideálna voľba pre väčších partnerov alebo tých, ktorých systémy podporujú priamu integráciou EDI (napr. Pohoda).

NAJVÄČŠIE VÝHODY:

  1. známa značka na Slovensku aj v Čechách
  2. vysoká návštevnosť
  3. český jazyk
  4. dobrá zákaznícka podpora
  5. ASM

NAJVÄČŠIE NEVÝHODY:

  1. zatiaľ dostupné len v ČR
  2. nutné IČO v ČR a expedícia z ČR

Kaufland DE

Kaufland.de je jedným z najväčších a najrýchlejšie rastúcich otvorených trhov v Nemecku, ktorý ponúka rozsiahly predajný kanál a pokrýva viac ako 5 000 kategórií produktov vrátane spotrebnej elektroniky, nábytku, domácich potrieb, záhradníctva, domácich majstrov, športu a outdooru.

Ako súčasť skupiny Schwarz patrí Kaufland.de k najväčšiemu európskemu maloobchodu a je známy v celom Nemecku. Prejdime si jednotlivé kroky, aby ste aj vy mohli predávať na treťom z najväčších marketplace v Nemecku.

Registrácia

Pri registrácií na stránke www.kaufland.de bude systém od vás požadovať základné dokumenty o firme a majetkových vzťahoch vo firme, ako výpis z OR a doklad o skutočných vlastníkoch spoločnosti. Zároveň je nutná registrácia jednotného DPH –  OSS – osobitná úprava dane, prípadne zriadenie nemeckého daňového identifikačného čísla. 

Pri registrácií odporúčame vyplniť všetko, čo viete a následne dať účet na verifikáciu cez email signup@kaufland-online.de. Support tím váš účet buď schváli alebo s vami dorieši, ktoré informácie a dokumenty ešte chýbajú. 

Spôsob predaja

Na rozdiel napríklad od Amazonu, pri Kaufland DE marketplace máte jedinú možnosť predaja, a to FBM – čo znamená, že si všetky náležitosti s predajom produktov riešite vy.

Napojenie

Existuje viacero postupov ako sa napojiť na tento marketplace. Môžete zvoliť už známu aplikáciu EXPANDO alebo sa môžete rozhodnúť pre manuálne napojenie, CSV feed alebo cez API.

Poplatky za účet a provízia

Veľkým plusom inzercie cez Kaufland.de sú aj výhodné a transparentné cenové podmienky pre predajcov. Všetky platby od zákazníkov prijíma Kaufland a sumu očistenú od provízie následne odosiela predajcovi vo forme dobropisu. Inzerciu je možné kedykoľvek stopnúť, neexistuje žiadna minimálna doba spolupráce. 

Za vedenie účtu si Kaufland účtuje poplatok 39,95 € bez DPH. Jedná sa pritom o základné členstvo. Ak sa rozhodnete pre pokročilý účet, ten vás bude stáť 49,90 €. Táto druhá varianta ponúka aj prelinkovanie na váš e-shop. Provízie sa pohybujú od 7 do 12,5 %, v závislosti od kategórie produktu.

Doprava

Všetky objednávky prijíma marketplace. Informáciu o objednanom tovare predajca dostane e-mailom, prostredníctvom CSV exportu alebo cez API. Predajca potom odošle tovar priamo nemeckému zákazníkovi (výber dopravcu je na predajcovi). V rámci dopravy je potrebné zaistiť aj možnosť vrátenia tovaru z Nemecka späť do Česka (je to dokonca jedna z podmienok pre registráciu na Kaufland.de). Zároveň si treba dať pozor na podmienku dodržania stanovenej dodacej doby predajcom.

Pri nákupe nad 40 € má marketplace podmienku dopravy zadarmo.

Spôsob fakturácie

Pri fakturácii existuje možnosť vyplatenia čiastky zníženej o províziu. Raz mesačne si Kaufland DE účtuje poplatok za účet – po 14 dňoch od odoslania objednávky (ak nie je vratka/reklamácia).

NAJVÄČŠIE VÝHODY:

  1. jeden z najväčších marketplace v Európe
  2. jednoduchý vstup
  3. disponuje vlastným katalógom produktov
  4. dlhodobý rast obľúbenosti 
  5. výhodné a transparentné cenové podmienky

NAJVÄČŠIE NEVÝHODY:

  1. nutnosť DE podpory a nemeckého supportu
  2. registrácia OSS
  3. doprava zadarmo nad 40 €
  4. vlastná expedícia do DE

MALL

Internetový obchod Mall určite poznáte ako jeden z najväčších eshopov v Česku a na Slovensku predávajúci rôznorodý tovar. Pre porovnanie s ostatnými marketplaces má napríklad český Mall.cz dosah na približne 500 tisíc návštevníkov mesačne, čo sa priamo podpisuje aj na tržbách, ktoré za rok 2020 predstavovali viac ako 800 miliónov eur.

Registrácia

Účet si založíte jednoducho cez https://partners.mallgroup.com/sk/registration. Požadované sú bežné firemné a osobné údaje, tak ako pri ostatných marketplaces. Pre každú krajinu je nutné robiť separátne registrácie.

V rámci svojho trhoviska Mall ponúka komplexnú zákaznícku podporu počas celého dňa a aj asistenciu marketingového špecialistu, ktorý vám pomôže s rozvojom produktovej ponuky, reklamami aj samotným predajom. Všetky tieto služby sú v rámci spolupráce zadarmo.

Spôsob predaja a doprava

Pri spôsobe predaja si vyberiete FBM model. Pre českých klientov je možnosť spolupracovať s Uloženkou. Časom by mala pribudnúť aj Zásielkovňa. 

Čo sa dopravy týka, Mall Partner vám umožňuje zvoliť si ľubovoľných dopravcov, ale preferuje vlastnú službu Mall Delivery (WE | DO), ktorej výhodou je okrem iného napojenie na 1300 výdajných miest po celom Česku aj Slovensku.

Napojenie

Po registrácií sa vás bude Mall Partner pýtať na spôsob výmeny dát. Najbežnejšie možnosti sú tieto: manuálne, Heureka XML, Mall XML (vyžadovaný pre oblečenie, hračky).

Do mesiaca vie Mall Partner zapracovať novú kategóriu. Ak má partner málo produktov, tak novú kategóriu Mall nebude vytvárať.

Poplatky za účet a provízia

Mall Partner si za založenie účtu pýta poplatok 990 Kč bez DPH / 290 Kč bez DPH (pri manuálnom nahrávaní). Princíp provízie má Mall Market nastavený podľa vzoru Amazonu. Vy ako predajca si sami určíte cenu produktu a Mall si po uskutočnenom predaji naúčtuje poplatok, ktorý vám strhne z výsledného zisku. Výška provízie sa pohybuje od 8 do 25 % v závislosti od kategórie produktov, ktoré nájdete v obchodných podmienkach

Za každú uskutočnenú objednávku si Mall Partner účtuje poplatok vo výške 9 Kč, pokiaľ sa rozhodnete pre automatické napojenie. Pri manuálnom pridávaní produktov, ktoré je medzi menšími obchodníkmi veľmi obľúbené, činí poplatok 290 korún mesačne. Vstupná bariéra je teda skutočne minimálna.

Spôsob fakturácie

Fakturácia prebieha počas prvých 10 dní na dennej báze. Potom sa to zmení na 1x za 14 dní. Mall Partner vygenerujú faktúru a preplatia peniaze. Pre Slovenskú republiku Mall Partner požaduje faktúru od partnera raz za 14 dní. Pokiaľ ide balík na dobierku, partner získa peniaze od dopravcu.

NAJVÄČŠIE VÝHODY:

  1. možnosť expanzie do 5 krajín (SK, CZ, PL, HU, SI, HR)
  2. registrácia aj prostredie je v češtine
  3. menšia konkurencia
  4. dobrá zákaznícka podpora

NAJVÄČŠIE NEVÝHODY:

  1. poplatok 9 Kč za každú objedávku
  2. selekcia produktov podľa rozhodnutia Mall Partner

Uvažujete nad promovaním svojich produktov cez marketplace na Alze či Amazone? Napíšte nám a radi vám s tým pomôžeme. 


Páčil sa vám náš článok?

Zdieľajte na sociálnych sieťach.