Väčšina ľudí, ktorí začínajú s tvorbou videí (a nie len videí, ale obsahu celkovo) investuje do drahej techniky. Je to ale vždy skutočne potrebné?
Poďme si najprv v rýchlosti zhrnúť pár dôležitých bodov, na ktoré treba myslieť pri rozhodovaní:
Rozpočet: Mobilné telefóny sú cenovo dostupnejšie a komplexnejšie, zatiaľ čo fotoaparáty si vyžadujú väčšiu investíciu. Treba myslieť na to, že samotné telo bežnej zrkadlovky alebo bezzrkadlovky stojí (v lepšom prípade) niekoľko stoviek, ale je potrebné dokúpiť aj objektív, prípadne dva, možno tri… Tie v závislosti od kvality a potrieb používateľa stoja rôzne, ale poväčšinou viac. Oveľa viac.
Kvalita výstupu: Zrkadlovky alebo bezzrkadlovky ponúkajú oproti telefónom neporovnateľnú kvalitu a funkcie, ale pri určitom typu obsahu dosiahnete dostačujúci výsledok aj s mobilom.
Používanie: Telefóny… kto už ich dnes nevie používať? Fotoaparáty? Tu už sú potrebné aspoň základné skills na to, aby sa váš výstup priblížil vašim očakávaniam.
Publikum: Máte publikum, ktoré majú vaše videá pobaviť? Alebo chcete vizuálne zaujať? Aj toto je jeden z rozhodujúcich faktorov.

Nad čím je potrebné sa zamyslieť ďalej?
Definujte si ciele
Aký je váš ciel? Chcete zaujať potenciálnych klientov? Alebo chcete točiť vtipné videá, ktoré budú mať vysoké čísla? Vlogy z dovoleniek? Alebo chcete, aby sa o vašom produkte dozvedelo viac ľudí? Určite si jasné ciele a víziu, ako má váš obsah vyzerať a kam chcete, aby smeroval.
Začleňte si vaše publikum a určite si platformu/platformy
Mladšia generácia zväčša „nemá“ čas pozerať dlhšie videá a vyhľadáva autenticitu a vtipný obsah, zatiaľ čo tá staršia sa rada zastaví a vychutná si pekný a kvalitne spracovaný vizuál. Zatrieďte si, akú skupinu chcete osloviť a na akej platforme, či už Facebook, Instagram, Youtube, alebo TikTok.
Optimalizujte svoj čas a kvalitu svojich výstupov
Na fotoaparát sa točí v porovnaní s mobilom ťažšie a výstupy si pre dokonalý vzhľad vyžadujú postprodukciu. To znamená vyššiu investíciu času do vašich výstupov. Telefón spraví softvérovo (viac menej) všetko za vás. Zamerajte sa na nové kreatívne nápady a zlepšujte svoje zručnosti. Nenaháňajte sa za drahou technikou, pokiaľ nemáte zvládnuté základy.
Mobilný telefón

Ak plánujete natáčať videá na sociálne siete, kvalitný mobilný telefón je praktickou voľbou – ľahko dostupný, intuitívny na použitie a nevyžaduje ďalšie náklady.
Výhody mobilných telefónov
Cena: Jeden z najdôležitejších faktorov u mladých alebo začínajúcich tvorcov. V telefóne nájdete všetko na jednom mieste, čo na začiatok potrebujete a zároveň nepotrebujete objektívy alebo iné ďalšie vybavenie, ktoré je pri fotoaparáte nutnosť.
Prítomnosť: Stále pri sebe. A keď si ho aj doma zabudnete, tak to po pár sekundách zistíte a vrátite sa pre neho 🙂
Pohodlnosť: Malé, spratné, všetko na jednom mieste. Zároveň dokážete uploadovať svoje výstupy na sociálne siete takmer okamžite.
Nevýhody mobilných telefónov
Úložisko: Pokiaľ budete točiť stále vysokokvalitné videá, môže sa vám vaše úložisko celkom rýchlo zaplniť.
Kvalita: Áno, mobilné telefóny sú schopné točiť 4K videá. Ale kvalita a detail výstupu je oproti fotoaparátu slabší.
Zvuk: Aj keď pri novších smartfónoch sa z generácie na generáciu mikrofóny zlepšujú, pre kvalitný zvukový výstup budete potrebovať externý mikrofón.
Funkcionalita: Telefóny síce už majú aké také možnosti pre zaostrenie, nastavenie expozície alebo snímkovej frekvencie, ale stále sú v tomto ohľade ďaleko za fotoaparátmi.
Kedy je video z mobilného telefónu tou správnou voľbou
Ak potrebujete vo svojich videách autenticitu, necielite na dokonalý vizuál a potrebujete výstup okamžite (či už v podobe stories alebo live vysielania), určite siahnite po telefóne. Je to vynikajúci nástroj pre tvorbu presne vášho obsahu.
Fotoaparát, resp. kamera

Pokiaľ má mať váš obsah krásny a profesionálny look, chcete prezentovať váš tovar, značku alebo samého seba, určite zainvestujte do kvalitného fotoaparátu.
Výhody fotoaparátu
Kvalita: Digitálne zrkadlovky a bezzrkadlovky disponujú veľkými snímačmi, ktoré dokážu zachytiť množstvo svetla a detailov. Výsledok? Profesionálny a pútavejší vzhľad.
Funkcionalita: Máte absolútnu kontrolu nad svojimi výstupmi. Potrebujete oddeliť rozmazaním objekt od pozadia? Alebo potrebujete kompletnú ostrosť celého obrazu? Tmavší alebo svetlejší záber? Alebo natočiť video v slow motion? Kvalitný fotoaparát vám dá neobmedzené možnosti, ako pracovať s obrazom.
Vybavenie: Omnoho viac možností vybavenia ako pri telefónoch. Externými zdrojmi dokážete vylepšiť svoj zvuk, stabilizovať obraz alebo osvetliť svoj objekt.
Nevýhody fotoapáratu
Cena: Telo kvalitného fotoaparátu sa môže rovnať cene telefónu, kvalitné objektívy však zväčša stoja viac ako samotné telo a verte, že neostanete len pri jednom objektíve 🙂
Externé náklady: Výstupy z fotoaparátu je prevažne potrebné postprodukovať. Softvéry pre úpravu videí a externé úložiská vás môžu vyjsť nemalé peniaze.
Zručnosť: Softvér za vás neurobí všetko automaticky a obsluha fotoaparátu si vyžaduje nejaký čas… a prípadne aj peniaze.
(Ne)pohodlnosť: Fotoaparát oproti mobilnému telefónu nedáte do vrecka. Práve naopak, pokiaľ budete chcieť dosiahnuť dokonalý výsledok, budete so sebou nosiť stabilizátory, objektívy, externé mikrofóny a iné príslušenstvo.
Kedy je videokamera tou správnou voľbou
Keď potrebujete kvalitný a profesionálny výstup, ktorý bude vyzerať ako z reklamy. Ak potrebujete upútať klientov alebo iné značky a pritiahnuť ich pozornosť, tak použitie fotoaparátu je ten rozdiel, ktorý vám môže priniesť očakávaný výsledok.
Záver
Pri rozhodovaní medzi fotoaparátom a mobilným telefónom si treba zhodnotiť, aký obsah a pre koho idete tvoriť. Fotoaparát vám ponúka väčšiu kontrolu nad vaším výstupom, dosiahne vyššiu kvalitu a pokiaľ máte potrebné zručnosti, tak aj krajší a profesionálnejší výstup. Pokiaľ potrebujete vo svojich videách autenticitu, tvoriť obsah na dennej báze a zaujať mladších divákov na TikToku, tak vám bude bohato stačiť telefón.