logo
logo

Get in touch

Awesome Image Awesome Image
Marketingový slovník.

Benchmarking.

Benchmarking je proces porovnávania vlastného výkonu, výsledkov alebo stratégií s najlepšími konkurentmi alebo štandardmi v danom odvetví. Cieľom je identifikovať oblasti, kde sa firma môže zlepšiť, optimalizovať procesy a dosahovať lepšie výsledky.

V online marketingu to znamená

V kontexte online marketingu benchmarking pomáha firmám porovnať svoje marketingové aktivity s konkurenciou alebo s priemyselnými priemermi. Ide napríklad o analýzu:

  • návštevnosti webových stránok,
  • miera prekliku (CTR),
  • miera konverzií,
  • náklady na kliknutie (CPC),
  • ROI z jednotlivých kanálov (sociálne siete, e-maily, PPC atď.),
  • výsledky SEO či obsahovej stratégie.

 

Prečo je benchmarking dôležitý?

Benchmarking pomáha marketérom lepšie pochopiť, ako si ich aktivity vedú v porovnaní s ostatnými, a poskytuje hodnotné vstupy pre rozhodovanie. Vďaka nemu je možné nastaviť si realistické ciele, identifikovať silné a slabé stránky, sledovať vývoj v čase a prispôsobiť stratégie s cieľom zlepšiť výkon.

 

Typy benchmarkingu

  • Interný benchmarking: porovnávanie výkonnosti medzi oddeleniami alebo tímami v rámci jednej firmy.
  • Konkurencieschopný benchmarking: porovnávanie s priamymi konkurentmi.
  • Funkčný benchmarking: porovnávanie podobných procesov v rôznych odvetviach.
  • Generický benchmarking: všeobecné porovnanie osvedčených postupov bez ohľadu na odvetvie.

 

Praktický príklad

Firma zistí, že jej miera prekliku (CTR) v Google reklame je 2 %, zatiaľ čo priemer v danom odvetví je 4 %. Na základe benchmarkingu identifikuje potrebu zlepšiť texty reklám a vizuály tak, aby boli atraktívnejšie a motivovali používateľov ku kliknutiu.

 

Nástroje na benchmarking v online marketingu

  • Google Analytics (porovnanie s priemyselnými štandardmi)
  • SimilarWeb
  • SEMrush, Ahrefs (pre SEO benchmarking)
  • Facebook Ads Library
  • Socialbakers (pre benchmarking aktivít na sociálnych sieťach)