logo
logo

Get in touch

Awesome Image Awesome Image
Marketingový slovník.

Bot.

Bot (alebo tiež internetový bot, webový robot, skript alebo internetový agent) je automatizovaný softvérový program, ktorý vykonáva opakujúce sa úlohy v digitálnom prostredí bez nutnosti ľudského zásahu. V online marketingu sa boty využívajú v rôznych oblastiach – od zhromažďovania dát až po komunikáciu so zákazníkmi.

Typy botov v online marketingu

  • Chatbot: Simuluje konverzáciu so zákazníkom cez čet (napr. Facebook Messenger, live chat na webe). Môže odpovedať na otázky, pomáhať pri nákupe alebo riešiť problémy.
  • Webový crawler (indexačný bot): Používaný vyhľadávačmi ako Google na prehľadávanie a indexovanie obsahu webstránok.
  • Monitoring bot: Sleduje dostupnosť webu, výpadky alebo zmeny na stránke (napr. cenový monitoring konkurencie).
  • Marketing automation boty: Vykonávajú automatizované akcie – napríklad odosielanie e-mailov, plánovanie príspevkov na sociálnych sieťach či personalizáciu obsahu podľa správania návštevníka.

 

Pozitívna verzus negatívna rola botov

Boti môžu mať pre online marketing mnoho výhod, najmä z pohľadu efektivity, rýchlosti a automatizácie. Napríklad chatboty šetria čas zákazníckej podpore a zlepšujú skúsenosť používateľa. Na druhej strane niektoré boty môžu poškodiť podnikanie – napríklad falošné kliky vo výkonnostnej reklame (tzv. click fraud), spam komentáre alebo roboty, ktoré kopírujú obsah v rozpore s autorskými právami.

 

Prečo je dobré vedieť o botoch?

Poznanie fungovania botov pomáha marketérom lepšie optimalizovať svoje kampane, zvyšovať výkon webstránky a zároveň sa chrániť pred škodlivými aktivitami. Taktiež umožňuje efektívnejšie využívať automatizované nástroje na správu marketingových procesov.

 

Zaujímavosti

  • Názov „bot“ vznikol zo slova „robot“.
  • Podľa niektorých odhadov tvoria boty viac než 40 % celej internetovej prevádzky.
  • Niektoré pokročilé boty využívajú umelú inteligenciu (AI) na učenie a zlepšovanie komunikácie.

 

Použitie botov v online marketingu sa neustále vyvíja – rozšírenie umelej inteligencie im otvára nové možnosti v oblasti personalizácie, analýzy dát a zákazníckej podpory.